Volvo-Forum.pl

Największa społeczność użytkowników Volvo w Polsce

Safety First cz. I

WHISP I SIPS

“Dynamiczny. Porywający. Funkcjonalny. Jeden z najbardziej bezpiecznych samochodów na świecie. Nowe Volvo S60, samochód spełnionych marzeń” – dokładnie tak Volvo reklamowało w 2000 r.swój nowy produkt. Czy z perspektywy czasu, możemy przyznać im rację? 

Domeną Volvo od zawsze było i prawdopodobnie zawsze będzie hasło “safety First”. To przecież Oni bezpłatnie użyczyli patentu 3 punktowych pasów wszystkim producentom samochodów. Właśnie dlatego wchodząc w serię krótkich artykułów o Volvo pragnę zacząć nie od wyglądu, czy oferowanych silników, a właśnie od bezpieczeństwa.


(Większość tekstów będzie bazowało na modelu S60 gen I bo o nich mam największa wiedzę i czuje się na siłach coś skrobnąć.)

Priorytetem konstruktorów było zapewnienie maksymalnej ochrony dla kierowcy i pasażerów podróżujących S60-tką. Dlatego też, jak mówią sami twórcy, silnik, zawieszenie, układ kierowniczy i hamulce zostały tak skonstruowane, oraz nacechowane aby przede wszystkim wypadków unikać. Sztywna klatka kabiny wzmocniona elementami stalowymi o dużej wytrzymałości, strefy kontrolowanego zgniotu, dwustopniowo napełnienie poduszki, SIPS, WHIPS, wzmocniona konstrukcja dachu to tylko niektóre składniki, które wrzucone do kociołka oraz odpowiednio zamontowane dadzą nam esencję bezpieczeństwa (jak na tamte lata 😉 Poduszki powietrzne w S60 mogą działać w dwojaki sposób: mogą napełniać się z pełnym ciśnieniem (przy mocnych kolizjach), lub ze zmniejszonym ciśnieniem (w przypadku słabszych uderzeń). Ale jeżeli nie jesteś fanem marki zapewne nurtuje Cię pytanie “co to jest SIPS i WHIPS do jasnej anielki?” Spieszę wyjaśnić.

takiego zdjęcia S60 z licencją do ponownego wykorzystania nie znalazłem, wybaczcie 🙂


SIPS (Side Impact Protection System) jest systemem ochrony przed skutkami uszkodzeń bocznych. Opracowany przez Volvo system składa się głównie z części mechanicznych, czyli specjalnie przystosowanej belki wzmacniającej, słupków nadwozia, podłogi, dachu oraz…poduszek bocznych. Są one rozmieszczone w zewnętrznej krawędzi przednich foteli, a nie w drzwiach, co gwarantuje odpowiednią ochronę podczas uderzenia z boku niezależnie od ustawienia fotela w samochodzie. Dodatkowe poduszki (IC – kurtyny powietrzne) zostały również rozlokowane w podsufitce i chronią głowy pasażerów ze z przodu i z tyłu.
WHIPS (Whiplash Protection System) jest natomiast system redukcji przeciążeń szyi i kręgosłupa powstających w czasie wypadków. Uruchamiany jest tylko przy odpowiednio mocnym uderzeniu w tył pojazdu. System jest prosty- całe oparcie fotela przesuwa się wraz z pasażerem do tyłu, a następnie fotel odchyla się do tyłu w celu zapobieżenia odrzutu głowy do przodu. Fajne? Jasne że fajne! Safety first! Ale czy udało się dochować obietnicy bezpiecznego auta? 4 gwiazdki w teście Euro NCAP z 2002 roku zdaje się to potwierdzać.